Det enkle er ofte det beste, men ikke for REMA-1000

REMA1000

I et TV2 intervju kommenterte Ole Robert Reitan som er øverste leder for REMA-1000 kjeden at Æ-appen ikke var årsaken til at omdømmet har falt for butikkjeden.

Æ-appen gir rabatter på varer du kjøper ofte og gir deg også rabatterte priser på frukt og grønnsaker. I følge REMA-1000 er appen et personlig verktøy som skal hjelpe deg å spare penger.

Det er mulig at REMA-1000 har fått rettet mange av de feilstegene de gjorde under den såkalte bestevennstrategien sin og de står selvsagt også fritt til å definere at Æ-appen er en ubetinget suksesshistorie. 

Som en forbruker av REMA-1000 er jeg imidlertid ikke enig i virkelighetsdefinisjonen deres og jeg ser fra innleggene på Facebook og anmeldelsene av Æ-appen at det er flere i samme båt som meg.

Først til Æ-appen. Alle bedriftseiere står fritt til å innføre lojalitetsprogrammer og også å innføre Apper gir deg rabattfordeler. Med et dagligvaremarked som i praksis er delt mellom 3 aktører i Norge var REMA-1000 tidligere en butikkjede der man slapp lojalitetsprogrammer, apper, registrering av bankkort og mobilnummer. Tidligere var dette en differensiator med REMA-1000 som hvert fall jeg som forbruker satt pris på.

Problemet mitt er at jeg ikke liker kundeklubber og at jeg ikke har sansen for lojalitetsprogrammer eller apper som kapitaliserer på adfærdsmønsteret mitt når jeg handler i butikken. Jeg likte det best når du kunne stole på at det enkle var det beste og at det som stod på prislappen var den prisen produktet hadde. Hvem er det som orker bryet med å sammenligne rabatten på de varene du handler mest, mot lojalitetsprogrammene på andre butikkjeder? 

Når Reitan sier at Æ-appen er en suksesshistorie må han ha unngått å lese anmeldelsene i Google Play og på App-store. Det er i disse anmeldelsene en gjenganger at kjøp ikke blir registrert. Nå er ikke den tekniske kvaliteten på Æ-appen som gjør at jeg ikke bruker Æ, men min motstand mot denne type konsepter.

Dårlige greier. Handleliste har ikke blitt oppdatert siden mai. Ingen kontakt med server er eneste beskjed. De siste kjøpene har jeg ikke fått noe rabatt på. Virker som prisene er satt opp de siste månedene for å demme opp rabatten som gis med Æ. Virker som rene svindel når appen i tillegg ikke fungerer. Oppdatering desember 2017: siste gang hos Rema nå. Idag virket heller ikke appen og dermed ingen rabatt. Coop ligger enda nærmere enn Ræva ,så nå blir det å handle der i stedet.

brukeranmeldelse på Google Store

Som motstander mot lojalitetsprogrammer så taper jeg kanskje penger, men jeg vinner i form at jeg har kontroll over personopplysningene min og registering av atferdsmønsteret mitt.

Så til bestevennstrategien. Jeg har ingen problemer med at en bedrift lager de avtalene som er best mulig fordelaktig for dem og som gir best mulig avkasting. Som forbruker derimot er det et tydelig skille på før og etter bestevennstrategien. Jeg opplever både dårligere produktutvalg og kvalitet. Som forbruker ønsker jeg både produktutvalg og kvalitet. I mange tilfeller lever ikke Prima-produktene til REMA-1000 opp til forventningene mine. Med innføringen av Prime-produktene har kjente merkevarer blitt borte. Når du i tillegg opplever at REMA-1000 butikken din har metervis av plass til Candy-sukkertøy og at du må innom andre butikker for å kjøpe basisutvalget ditt, så er ikke veien lang for å bytte butikk.

Jeg handler fortsatt på REMA-1000, men ikke så ofte og eneste grunn til jeg fortsatt handler noe der et at REMA-1000 ligger rett i nærheten. Når jeg skal handle til uken eller helgen så finner jeg veien til en av de andre butikkene.

Det er en pause i forholdet med REMA-1000, men ikke et samlivsbrudd ennå. For at REMA-1000 skal komme i varmen igjen må de satse betydelig på kvalitet og utvalg. Deretter må de legge ned Æ-satsingen deres og tilbake til at det enkle er det beste.

Dette må du gjøre når varsellampen for dekktrykk l...
Store mengder snø kan skade taket
 

Kommentarer

Ingen kommentarer
Eksisterende bruker? Log inn her
Besøkende
tirsdag 25. juni 2019
For å opprette bruker, vennligst fyll inn brukernavn, passord og navn.