BMW i3 får større batteri og lengre rekkevidde

cdfquafn5pqn6k5adu4k BMW i3 får lengre rekkevidde

BMWs elektriske suksess i3 lanseres nå i en ny utgave med større batteri og lengre rekkevidde. Med nye BMW i3 120Ah er både batterikapasitet og rekkevidde nærmest doblet siden den særegne elbilen ble lansert i 2013.

Dette er andre gang BMW i3 oppgraderes med nytt batteri. Da BMW i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt. Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lenger på hver lading.

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

BMWs elektriske suksess i3, har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17 000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde

Tidligere er rekkevidden til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den kjente NEDC-standarden. I forbindelse med overgangen til WLTP, oppgir BMW foreløpig rekkevidden til nye BMW i3 120Ah etter begge normene: Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km. Målt etter WLTP, oppgis rekkevidden til opptil 310 km. For daglig kjøring, kommuniseres en økning i rekkevidden på rundt 30 % sammenlignet med forrige modell.

Batterigarantien er 8 år/160 000 km.Dimensjonene til det nye batteriet er så godt som uendret, men energitettheten er nå høyere enn noen gang. Det nye batteriet på 42,2 kWt veier derfor kun 10 kg mer enn det forrige batteriet på 33 kWt. Batteriet lades opp til 80 % på 42 minutter gjennom DC-hurtiglading på 50 kW. Gjennom AC-lading på 11 kW tar tilsvarende lading 3,2 timer, og gjennom en vanlig stikkontakt er tiden rundt15 timer.

To versjoner

Nye BMW i3 120Ah lanseres i to versjoner, BMW i3 120Ah og BMW i3s 120Ah. Mens BMW i3 ble lansert i 2013, ble BMW i3s første gang lansert i 2017, som et enda mer sportslig alternativ for elektrisk kjøreglede. Designmessig skiller den seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsligheten understrekes av et understell som senker bilen 10 mm og den 40 mm bredere sporvidden på de 20" store hjulene. BMW i3s oppgraderes naturligvis også med det nye batteriet.

Til tross for noe forskjell i målt rekkevidde, vil de to nye modellene i stor grad by på tilnærmet lik rekkevidde i hverdagen.

Flere oppgraderinger, mer utstyr

Sammen med det nye batteriet, introduseres også nye eksteriør- og interteriørfarger og nytt utstyr. LED-hovedlysene (standard) kan, om ønskelig, nå også leveres med adaptiv funksjon slik at fjernlyset tilpasser seg trafikk og omgivelser. Nytt er også en egen sportspakke for BMW i3. Som tilvalg kan du få samme eksteriørdesign, sportsunderstell og felger som på BMW i3s.

Nye BMW i3 120Ah har en startpris på kr 309.000 (+ frakt og levering). Det betyr en liten prisøkning sammenlignet med forrige batteriversjon, samtidig er det verdt å merke seg er at det norske standardutstyret også er oppgradert. 3-fase hurtiglading (11kW + DC 50 kW), som tidligere var en del av ekstrautstyrspakkene, er nå er en del av standardutstyret. BMW i3s 120Ah har en startpris på kr 344.900 (+ frakt og levering).

Produksjonen av de nye BMW 120Ah-modellene starter i november, men de kan allerede nå bestilles hos norske BMW-forhandlere.

Også hunden din trenger refleks
Mille-Marie Treschow er død
 

Kommentarer

Ingen kommentarer
Eksisterende bruker? Log inn her
Besøkende
søndag 08. desember 2019
For å opprette bruker, vennligst fyll inn brukernavn, passord og navn.