Så ofte bør du bytte felgene på bilen din

Så ofte bør du bytte felgene på bilen din

Felger blir, som alt annet på bilen, slitt. Derfor er det viktig å kontrollere dem jevnlig og bytte dem ut ved behov.

De fleste norske bileiere har et relativt bevisst forhold til dekk, og dekkslitasje kontrolleres både ved service og EU-kontroll. Felger får imidlertid ikke den samme oppmerksomheten – selv om de også kan være slitt. Noe av problemet er også at felgslitasjen ikke alltid er synlig med det blotte øye.

- En felg er normalt sett designet for å holde rundt 100 000 kilometer, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes.

Etterhvert som felgene blir slitt vil aluminiumen svekkes, og etter rundt 5 år vil felgene være mer utsatt for skader når man kjører i hull, over fortauskanter eller påfører felgen store påkjenninger på andre måter. Mot slutten av felgenes levetid er risikoen for alvorlige skader på felgene betydelig større ved slike påkjenninger, og da bør de byttes ut med nye.

- Det er viktig å kontrollere felgene med jevne mellomrom for å avdekke skader. Gode dekkforhandlere vil også sjekke felgenes tilstand når du bytter dekk. Det kan være skader på felgen som ikke synes før dekket er tatt av, forteller Haukenes.

Når det er kaldt i været vil mange bileiere oppleve at dekktrykket faller merkbart. Dette skyldes ofte en slitt felg. Metallet i området hvor felgen og dekket møtes blir etterhvert slitt ned, og når det blir kaldt vil metallet trekke seg sammen. På grunn av den reduserte diameteren vil det da kunne sive ut luft mellom dekket og felgen.

Unngå billige kopier

Produsenter av kvalitetsfelger har prosesser for å kvalitetssikre designet og kontrollere felgene underveis i produksjonen. Det er ikke alltid tilfellet for produsentene som kun lager kopier av kjente modeller.

- Disse felgene er ofte laget av svakere, resirkulert aluminium, og produsentene har sjelden egne testfasiliteter. Dermed er ikke produktene kvalitetssikret før de når ut til kunden, sier Haukenes.

Det er forskjell på hvordan felger blir laget – både med tanke på materialkvalitet og produksjonsmetode. Felgene med høyest styrke og lavest vekt er såkalte smidde varianter. Den spesielle produksjonsmetoden endrer strukturen i metallet og gir det ekstra styrke sammenlignet med støpte varianter. Resirkulert aluminium, som gjerne blir brukt i de billigste kopifelgene, har en mer porøs sammensetning enn aluminium av høyere kvalitet og er derfor mer utsatt for skader.

I verste fall kan felger av lav kvalitet føre til ulykker ved at de sprekker eller på annen måte blir fullstendig ødelagt i fart. Derfor anbefaler Haukenes norske bileiere til å velge felger fra anerkjente leverandører.

- Prisforskjellen trenger ikke å være så stor, men kvaliteten og sikkerheten er mye bedre enn på felger av lav kvalitet, avslutter han.

Opphavsrett

© Foto: Dekkmann (cc-by-sa)

Menn tar opp større forbrukslån enn kvinner
Oversikt over Hellas beste øyer

Relaterte artikler

 

Kommentarer

Ingen kommentarer
Eksisterende bruker? Log inn her
Besøkende
tirsdag 25. juni 2019
For å opprette bruker, vennligst fyll inn brukernavn, passord og navn.