Mattips til skolestart

Mattips til skolestart

Akkurat nå kribler det i magen hos mange små. De gleder seg og er spente på skolestart, enten det er for første gang eller bare etter en lang sommerferie. For oss voksne er det om å gjøre å komme i gang med de gode hverdagsrutinene igjen. Timeplaner skal legges, matpakker smøres og middager planlegges for hektiske hverdager.

Ulike smaker gjennom året

Jeg elsker alle årstider og alt de har å by på. Jeg liker forventningen om våren når den syrlige rabarbraen kommer, de deilig, rolige sommerdagene med salater og bær i alle farger og jeg liker høsten, med den kjølige, friske og klare luften. Det er nå de norske eplene kommer sammen med alle de deilige rotgrønnsakene. Til vinteren får vi de beste klementinene og appelsiner, som bringer inn solskinn i de mørkeste dagene.

Det er hverdager vi har flest av, så det er viktig å nyte dem. Hverdagsrutiner trenger ikke være vanskelig. Litt ekstra planlegging hjelper oss til gode vaner. Middagsplaner og handlelister kan høres kjedelig ut, men du får rene kinderegget tilbake når du vet hva du skal ha til middag, og har det du trenger for å lage den. Sånn er det også med matpakkesmøring.

Planlegging gjør det enklere

Det er fort gjort å legge til rette for en overraskelse i matboksen hver dag. Spar tid ved å planlegge innkjøp så du har det du trenger når matpakkene skal lages. La matboksen inneholde en porsjon frukt, bær eller grønnsak hver dag. Da blir det spennende og fristende, også for dem som kanskje ikke har så god matlyst.

«5 om dagen» er en god vane og barn elsker farger. Grønnsaker og frukt kan varieres i det uendelige. Nå er gulrøttene ferske og sprø. Pakk gjerne grønnsakene inn i folie, slik at de ikke blir tørre, hvis du ikke har en egen boks til dem. Vi vet at barn spiser mer når frukten er kuttet opp. Agurk i staver, små tomater og sukkererter, eplebiter, smakspaprika, reddiker, blåbær eller melon. Alt bidrar til at matpakken blir et lite hverdagseventyr.

Skikkelig påfyll gir bedre læring

Gode matvaner legges tidlig og vi har behov for skikkelig påfyll hver 3 time. Matpakken skal gi barnet ny energi. Pakk maten i små bokser, det blir godt påfyll utover dagen. Da blir det fristende å fylle på, og konsentrasjon og energi holdes på topp gjennom hele dagen.

Våre beste matpakketips

  • Grovt brød eller knekkebrød med margarin, pålegg og noe grønt på toppen.
  • En porsjon grønnsaker
  • Melk eller et glass juice til brødmaten
  • En porsjon frukt eller bær
  • Vann til tørstedrikk

Pastasalat, grove grønnsakssnurrer eller middagrester kan være fin avveksling til den vante daglige matpakken

Sterk resultatframgang i Bank Norwegian
Økning i antall grove tyverier

Relaterte artikler

 

Kommentarer

Ingen kommentarer
Eksisterende bruker? Log inn her
Besøkende
tirsdag 16. juli 2019
For å opprette bruker, vennligst fyll inn brukernavn, passord og navn.